27 ژوئن 2022- تعداد افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است. در حالی که بسیاری ممکن است متوجه نباشند، که ابتلا به دیابت با خطر بیشتری برای بیماری قلبی همراه است.

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، تا چهار برابر بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خطر مرگ ناشی از علل قلبی عروقی هستند. این واقعیت که پزشک شما ارتباط بین این دو بیماری مزمن و جدی را تشخیص می دهد، ارزشمند است. شما می‌توانید به‌جای مدیریت سطح قند خون، به‌طور پیشگیرانه اقداماتی را برای کاهش خطر بیماری قلبی در آینده انجام دهید.

حتی اگر امروز به بیماری قلبی مبتلا نیستید، دیابت می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند و ماهیچه ی قلب را سفت تر کند. این در نهایت منجر به مشکلات مربوط به احتباس مایعات و نارسایی قلبی می شود.

افراد مبتلا به دیابت همچنین در معرض خطر ابتلا به بیماری زودهنگام و تسریع شده ی عروق کرونر هستند. این بدان معناست که در مقایسه با بیمارانی که دیابت ندارند، در دیواره رگ‌های کرونر آنها رسوبات چربی بیشتری تجمع می یابد و زودتر و بدون هشدارهای زیاد، شروع به سفت شدن می‌کنند و درمان را دشوار می‌کنند و باعث پیشرفت سریع‌تر بیماری می‌شوند. متعاقباً، افراد مبتلا به دیابت با افزایش خطر حملات قلبی مکرر و اسکار عضله قلب مواجه می شوند که خطر مرگ ناگهانی قلبی را افزایش می دهد.

پس از حمله قلبی، عضله قلب در افراد مبتلا به دیابت، به خوبی افراد غیردیابتی، بهبود نمی یابد. همچنین خطر عوارضی مانند ایجاد نارسایی قلبی به طور قابل توجهی در این افراد بیشتر است.

به دلیل آسیب عصبی ناشی از دیابت، بیماران ممکن است درد قفسه سینه یا سایر انواع ناراحتی ها را در قفسه سینه احساس نکنند، در حالیکه این ناراحتی ها ممکن است نشان دهنده ی مشکلی در قلب باشد، بنابراین بیماری قلبی ممکن است تا زمانی که پیشرفت نکرده باشد، تشخیص داده نشود و زمانی تشخیص داده شود که گزینه های درمانی کمتری در دسترس باشد. آنها همچنین ممکن است به دلیل فقدان علائم هشدار دهنده دچار "حمله ی قلبی خاموش" شوند. آنها ممکن است ندانند که در حال حاضر در مرحله پیشرفته ی بیماری قلبی قرار دارند.

بیماری قلبی و دیابت فراتر از عوارض احتمالی شباهت هایی با یکدیگر دارند. هر دو معمولاً برای دستیابی به کنترل مطلوب و حفظ آن نیاز به مصرف دارو دارند، و رژیم های درمانی پزشکی برای هر دو بیماری، به ویژه در طول سال ها، می توانند با استفاده از چندین دارو پیچیده شوند.

تحقیقات جاری همچنین شواهدی قوی ارائه داده اند که نشان می‌دهد کاهش وزن می‌تواند دیابت را در برخی بیماران معکوس کند و کاهش فشار خون با داروهایی به نام مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II می‌توانند خطر ابتلا به دیابت و عوارض آن را کاهش دهند. این امر به ویژه در آن دسته از بیماران مبتلا به دیابت که مشکلات پزشکی دیگری دارند و کسانی که قبلاً به عوارض دیابت مبتلا شده اند، بسیار مهم است. انتخاب مناسب ترین گزینه های درمانی می تواند عوارض جانبی درمان ها را کاهش دهد و انطباق را بهبود بخشد.

تغییرات مثبت در شیوه زندگی، مانند ترک سیگار، کاهش وزن، ورزش بیشتر، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کنترل فشار خون، همگی می توانند به کنترل بهتر دیابت و سلامت قلب کمک کنند. مطالعات نشان داده اند که با کنترل خوب این عوامل خطر قلبی عروقی، نه تنها کیفیت زندگی افراد به طور قابل توجهی بهبود می یابد، بلکه مهمتر از همه به طور متوسط طول عمر آنها ​​​​8 سال افزایش می یابد.

خوشبختانه، توصیه ها برای رفتارهای خودمدیریتی به طور کلی برای هر دوی این بیماریها هم راستا هستند. این می تواند آموزش مهارت های خودمراقبتی را برای پزشکانی که هر دو بیماری را مدیریت می کنند، آسان تر کند. با این حال، کنترل هر دو شرایط نیاز به تلاش قابل توجهی توسط بیمار و تیم مراقبت های بهداشتی دارد.

پیشرفت اخیر تکنیک‌های تصویربرداری قلب، مانند اکوکاردیوگرافی پیشرفته، سی‌تی‌ قلب و ام آر آی قلب، این امید را به وجود آورده است که متخصصان پزشکی بتوانند زودتر بیماری قلبی دیابتی را تشخیص داده و از عواقب جدی آن جلوگیری کنند. به لطف این تکنیک‌های تصویربرداری نوآورانه، مشخص شده است که بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت، اگر با درمان‌های پیشگیرانه به خوبی کنترل نشود، به سرعت پیشرفت می‌کند.

تحقیقاتی با استفاده از تصویربرداری پزشکی پیشرفته در حال انجام است، تا علت آسیب بیشتر به قلب افراد دیابتی پس از حملات قلبی و این که چرا افراد دیابتی بیشتر از افراد دارای کنترل طبیعی قند خون دچار نارسایی قلبی می شوند، مشخص گردد. از آنجایی که افراد مختلف به داروها، بطور متفاوتی پاسخ می دهند، تحقیقات در کلینیک مایو برای بررسی مجموعه های بزرگی از داده ها و با کمک هوش مصنوعی برای شناسایی افراد مبتلا به دیابت که ممکن است به درمان های خاص پاسخ بهتری بدهند، در حال انجام است. هدف این است که به افراد مبتلا به دیابت برنامه های درمانی شخصی برای مدیریت خطر سلامت قلب ارائه شود.

بیماری قلبی و دیابت بیماریهای مزمنی هستند که در بیشتر موارد قابل درمان نیستند، اما به لطف گزینه های درمانی جدید، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی در بیماران دیابتی با راهنمایی و مدیریت مناسب کاهش یابد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-06-diabetes-affect-heart.html